راهنمایی خرید شیردوش + مقایسه ۱۰ شیردوش

بازدید: 615 بازدید
شیردوش برقی رووکو Rovco

اول باید جواب این سوال رو بدیم

شیردوش دستی یا برقی، کدام یک برای استفاده مادر مناسب است؟

شیر دوش برقی یا شیر دوش دستی؟ دلایل زیادی وجود دارد که چرا کسانی که شیر می‌دهند، ممکن است بخواهند از پمپ سینه استفاده کنند. شاید بخواهید به سرکار بروید و بخواهید یک شیر عادی تهیه کنید تا کودک شما بتواند در نبود شما از آن استفاده کند و یا شاید شما فقط می‌خواهید که دیگران در هنگام دور بودن شما از خانه، کودک شما را شیر دهند.

در هر صورت، گزینه‌های زیادی برای انتخاب پمپ سینه یا شیردوش وجود دارد. با تنوع اطلاعات و محصولات انتخاب شیردوش مناسب برای مادران سخت شده است، در این مقاله می خواهیم به معرفی ویژگی‌های شیردوش های مختلف برای انتخاب بهتر به مادران کمک کنیم.

این‌که شیردوشی که شما تهیه می‌کنید و برای استفاده ترجیح می‌دهید به نیاز شما بستگی دارد. اگر برای انتخاب شیردوش مناسب خود هنوز تصمیمی نگرفته‌اید و یا نمی‌دانید کدام نوع شیردوش مناسب نیاز شماست تا انتهای این مقاله با علی کالا همراه باشید تا جمع بندی نظرات متخصصان درباره خرید بهترین شیردوش را به شما بگوییم.

علت استفاده از شیردوش چیست؟


از آنجایی‌ که تغذیه نوزاد توسط شیر مادر بسیار مهم است معمولا مادران شرایطی را برای نوزاد فراهم می‌کنند که او بتواند از شیر مادر تغذیه کند. در مواقعی که امکان تغذیه مستقیم نوزاد با شیر مادر وجود ندارد، مادران به شیردوش نیاز پیدا می‌کنند.

بعضی از علل استفاده از شیردوش به شرح زیر است:

مادر به دلیل موقعیت شغلی نمی‌تواند به کودک شیر دهد.
نوزاد مادر را برای شیردادن قبول نمی‌کند.
موقعی که مادر حضور ندارد و یا نیاز به استراحت دارد و فرد دیگری باید به نوزاد شیر دهد.
در زمانی که نوزاد به هر دلیلی نمی‌تواند از سینه مادر تغذیه کند.
شیردوش دستی یا برقی، کدام یک برای استفاده مادر مناسب است؟

بررسی انواع شیردوش و فواید هر کدام
تمام شیردوش‌های پستان شیر را از سینه‌ها استخراج می‌کنند. برخی از آن‌ها این کار را به‌صورت خودکار به‌وسیله برق یا باتری انجام می‌دهند و بعضی دیگر به‌صورت دستی هستند، به این معنی که شما برای دوشیدن شیر باید اهرمی را با استفاده از دست خود فشار دهید.

شیردوش پمپی مکانیکی

شیردوش‌های دستی سینه با یکدست نگه داشته می‌شود و در همان حال که شیر با دست دیگر پمپ می‌شود. این نوع شیردوش نسبت به نوع برقی، ارزان‌تر است اما تمام کار ها را خود شما باید انجام دهید.

بعضی از مادران عقیده دارند که کار با این نوع شیردوش ساده‌تر است زیرا می‌توانند قدرت مکش آن را کنترل کنند.

وسیله‌ای مکانیکی است که زنان شیرده از آن برای استخراج شیر از پستان خود استفاده می‌کنند.

حالا سوال این است که شیردوش برقی بگیرم یا دستی؟

ممکن است این سوال برای شما هم پیش آمده باشد کدام نوع می تواند یاری دهنده شما در امر شیردهی برای نوزاد تان باشد. به طور کلی انواع و اقسام شیر دوش های دستی و برقی موجود است. بسته به نیاز و راحتی مادران، شیر دوش های برقی قابلیت بهتری در تنظیم مکش و ماساژ سینه برای بهره وری بیشتر در شیردهی دارد. البته در نظر داشته باشید ممکن است سطح مکشی که در آن برای مادری به راحتی شیر دوشیده می شود برای شما شکنجه محسوب شود. اگر به دنبال کارایی بالاتر هستید می توانید با پرداخت هزینه‌ بیشتر شیردوشی را بخرید که تعداد مکش آن در هر دقیقه بیشتر بوده و دارای توانایی دوشیدن مضاعف باشد. شیردوشی که بتوان با آن بصورت همزمان هر دو سینه را دوشید، زمان دوشیدن را به کمتر از نصف می‌رساند. چرا که دوشیدن هر یک از سینه‌ها به طور جداگانه تقریباً 30 دقیقه طول می‌کشد ولی دوشیدن همزمان حدوداً 12 دقیقه به طول می‌انجامد، که به علت تخلیه کامل هر دو سینه تولید شیر را تحریک می‌کند.


شیردوش برقی

پمپ‌های برقی به پریزهای دیواری استاندارد وصل می‌شوند و به‌طور خودکار شیر از سینه‌ها می‌دوشند. شما می‌توانید هم شیردوش‌های برقی تکی و هم دوتایی را پیدا کنید.

از ویژگی‌های مفید این نوع شیردوش می‌توان سرعت بالا و راحت بودن را نام برد. بعضی از این شیردوش‌های برقی دارای درجه‌اند که می‌توانند مکش را تنظیم کنند. مادرانی که از شیردوش‌های برقی استفاده می‌کنند

شیردوش های دستی


نوع دیگری از شیردوش‌ها، نوع نیمه برقی آن است که مادران می‌توانند به هر دو صورت دستی و هم خودکار برقی از آن استفاده نمایند.

استفاده از شیردوش به گونه‌ای است که شیر مادر را مستقیما از پستان به داخل بطری منتقل می‌کند.
ویژگی‌های یک شیر دوش مناسب چیست؟
نکاتی که باید به هنگام خرید یک شیردوش مناسب رعایت کنید عبارت‌اند از:

سایز سر شیردوش باید متناسب با سینه مادر باشد. کوچک بودن آن باعث درد گرفتن نوک سینه می‌شود و بزرگی آن ممکن است باعث شود که عمل شیردوشی به درستی انجام نشود.
بهتر است شیردوش شما دارای درجه برای تنظیم زمان و قدرت مکش آن باشد تا بتوانید زمان دوشیدن شیر را کنترل کنید.
تا جایی که ممکن است شیردوش‌هایی را که دارای لوله رابط می‌باشند را خریداری نکنید. بهتر است شیردوش مستقیماً روی شیشه شیر نصب شود.
پاکسازی بعضی از شیردوش‌ها دشوار است و اگر به‌خوبی تمیز نشوند سبب تجمع میکروب و ویروس و انتقال آن می‌شود؛ پس بهتر است شیردوشی را خریداری نمایید که پاکسازی آن به‌راحتی انجام شود.
نکات بهداشتی قبل و بعد استفاده از شیردوش چیست؟
انواع شیردوش‌ها بخش‌هایی دارند که با شیر مادر در تماس هستند. تمام این قطعات و لوازم جانبی باید با استفاده از صابون و آب گرم با هر بار شیردوشی تمیز شوند که این بخش‌ها شامل:

بطری
سپر سینه
دریچه‌ها
قسمت‌های دیگر
شستن پمپ به‌طور مرتب به شما کمک می‌کند شیر پمپ شده خود را برای کودک ایمن نگه‌دارید و از عفونت جلوگیری نمایید. برای تمیز کردن شیردوش بهتر است مراحل زیر را طی کنید:

بلافاصله پس از مصرف، قطعات شیر دوش را با آب خنک بشویید.
هنگامی‌که زمان شست‌وشو دارید، قطعات شیردوش خود را از هم جدا کرده و سپس روی هر قسمت را جداگانه با آب گرم و صابون برای حداقل ۱۰ الی ۱۵ ثانیه بشویید.
اجازه دهید تا قطعات شیردوش به‌وسیله هوا خشک شوند زیرا حوله‌های پارچه‌ای ممکن است دارای میکروب و باکتری باشند.
پس از خشک شدن کامل قطعات آن، شیردوش را دوباره جمع کنید و از تماس قسمت‌های تمیز شده که با شیر مادر در تماس است، خودداری کنید.
برای استریلیزه کردن شیردوش می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

شیردوش خود را به‌خوبی با صابون و آب تمیز کنید.
تمام قسمت‌هایی که قابلت دارند را برای جوشاندن در یک قابلمه بزرگ آب قرار دهید.
آن‌ها را مدت ۵ دقیقه در آب جوش نگه دارید.
همچنین می‌توانید قطعات را با استفاده از مایکروویو یا سیستم بخار ضدعفونی کنید.
آیا استفاده از شیردوش عوارض دارد؟
خیر. استفاده از شیر دوش به‌طور کلی عوارضی در پی نخواهد داشت اما اگر متوجه شدید که مقدار شیر سینه شما نسبت به قبل کاهش یافته است بهتر است شیردوش خود را عوض کنید و یا دیگر از شیردوش استفاده نکنید زیرا ممکن است سینه‌های شما به شیردوشی واکنشی نشان ندهد.

آیا استفاده از شیر دوش شیر را زیاد می‌کند؟
بله. دوشیدن شیر و تخلیه پستان باعث زیاد شدن شیر مادر می‌شود.

آیا دوشیدن شیر باعث سرطان می‌شود؟
خیر. شیردهی یا دوشیدن شیر برای مادران مفید می‌باشد و می‌تواند از بسیاری از سرطان‌های شایع در بانوان مثل سرطان پستان جلوگیری نماید.

بررسی نکاتی که باید برای دوشیدن شیر رعایت کنید
اگر به هنگام استفاده از شیردوش احساس ناراحتی می‌کنید باید بدانید که به آن عادت خواهید کرد و به مرور زمان می‌توانید کار با شیردوش را به‌راحتی انجام دهید. برای نتیجه‌گیری بهتر به هنگام شیردوشی رعایت نکات زیر برای شما مفید می‌باشد:

اگر جریان شیر کم است و شیر به سختی می‌آید صبور باشید بعد از مدت کوتاهی این مشکل حل می‌شود. همچنین برای سرعت بخشیدن به آن می‌توانید سینه را به آرامی ماساژ دهید.
اگر دوشیدن شیر برای شما دردناک است سعی کنید سرعت انجام آن را کم کنید و اگر شیردوش شما برقی است می‌توانید قدرت مکش آن را کاهش دهید. در غیر این صورت اگر مشکل حل نشد بهتر است شیردوش خود را عوض کنید.
قطعات شیردوش را به درستی و با دقت به هم متصل کنید تا شیردوش به درستی کار کند و نشتی نداشته باشد.
قبل از اقدام به دوشیدن شیر از تمیز بودن تمام قطعات شیردوش اطمینان حاصل کنید و همچنین دستان خود را با آب و صابون بشویید و پستان را نیز با آب ساده شست‌وشو دهید.
اگر سینه شما زخم است بهتر است بهتر است شیر آن را به نوزاد ندهید.
شرایط نگهداری و استفاده از شیر دوشیده‌ی مادر چیست؟
متخصصان عقیده دارند که شیر تازه مادر را می‌توان در دمای ۲۵ الی ۳۷ درجه سانتی گراد، اگر دور از آفتاب و یا وسایل گرمایی باشد برای حد اکثر ۴ ساعت نگهداری کرد؛ و اگر دما بین ۱۵ الی ۲۵ درجه باشد تا ۸ ساعت هم قابل نگهداری است. با این وجود بهتر است که هرچه زودتر شیر را در یخچال قرار دهید؛ همچنین دقت داشته باشید که درصورتی که شیر مادر در دمای اتاق نگهداری شده باشد، نمی‌توان آن را فریز کرد.

شیری که در یخچال نگهداری می‌شود باید تا ۴ روز مصرف شود. البته طولانی‌تر شدن این زمان خطرناک نیست اما متخصصان نگهداری طولانی شیر مادر در یخچال را توصیه نمی‌کنند. شیر مادر را می‌توان برای دو هفته به صورت منجمد در یخچال نگهداری کرد همچنین در فریزرهایی که دمای آن‌ها به زیر ۱۸ درجه می‌رسد، شیر تا سه ماه هم قابل نگهداری است؛ اما توجه داشته باشید که هرچه مدت این ذخیره‌سازی طولانی تر شود کیفیت شیر نیز کمتر می‌شود.

ضروریترین نکات برای نگهداری شیر مادر

در تصویر بالا نگهداری و ذخیره شیر مادر را در کیسه مخصوص مشاهده می‌کنید. این کیسه‌ها از قبل استریل شده‌اند و برای نگهداری شیر و فریز کردن آن بسیار مناسب‌اند و همچنین جایگیری آن ساده است.
سایر سؤالات متداول
آیا شیر دوش شیر مادر را کم می‌کند؟
خیر. استفاده از شیر دوش نه تنها باعث کم شدن شیر مادر نمی‌شود بلکه می‌تواند سبب شیردهی بیشتر پستان‌های او شود.

آیا استفاده از شیردوش برقی خوب است؟
استفاده از شیردوش برقی معایب و مزایایی دارد که به شرح زیر است:
مزایا:
اندازه‌گیری مقدار شیر مصرفی توسط نوزاد
دیگران نیز می‌توانند هر وقت که کودک به شیر نیاز داشت به او شیر دهند.
مادران وقت آزاد بیشتری برای انجام کار های روزمره خود دارند.
دوشیدن شیر درد کمتر نسبت به مکیده شدن آن توسط نوزاد دارد و همچنین نوک سینه نیز گاز گرفته نمی‌شود.
معایب:
قیمت آن گران است و طبیعتاً همراه با شیردوش نیاز به خریدن لوازمی چون بطری، لوازم شیردوشی و غیره نیز دارید.
حمل شیردوش به همراه لوازم آن ممکن است دشوار باشد.
در هر مکان و هر زمانی قابل استفاده نیست
ممکن است سینه‌های شما به شیردوش هیچ واکنشی نشان ندهند.

آیا ماساژ دادن سینه باعث افزایش شیردهی می‌شود؟
بله. یکی از روش‌های تاثیرگزار برای رفع مشکل کمبود شیر در مادران شیرده ماساژ پستان‌ها می‌باشد.

جمع بندی
امروزه استفاده از شیردوش به دلایل متفاوتی در بین مادران شیرده رواج پیدا کرده است. مخصوصاً مادرانی که برای زمانی طولانی مشغول به کار در بیرون از خانه‌اند و یا به دلایلی وقت شیردهی به نوزاد خود را ندارند.

استفاده از شیردوش بسیار راحت و سریع می‌باشد البته باید به هنگام استفاده آن، نکات بهداشتی توسط مادر رعایت و همچنین شیردوش کاملاً تمیز و ضدعفونی شود.

شیر مادر را می‌توان در یخچال یا فریزر برای مدت طولانی ذخیره کرد اما بسیار روشن است که این شیر هرچه تازه‌تر باشد از کیفیت بیشتری برخوردار است و هرچه مدت نگهداری شیر مادر طولانی‌تر شود از کیفیت آن کاسته می‌شود.

برگرفته از سایت سلامت سنتر

در خرید شیردوش دستی باید به سری وسیله دقت کنید. منظور از سری وسیله، همان بخشی است که روی سینه مادر قرار می‌گیرد. طراحی سری شیردوش باید براساس اصول ارگونومیک سینه مادر باشد. یعنی مادران به راحتی می‌توانند‌ آن را روی بدن قرار بدهند و شیر را بدوشند. وقتی که سری روی پستان قرار می‌گیرد، با حرکات‌های عقب و جلوی مکنده، شیر از پستان خارج می‌شود و به داخل بطری پلاستیکی مدرج می‌رود.

برای خرید هیچ کالا و محصولی نمی‌توان یک حکم قطعی صادر کرد. یعنی نمی‌توانیم بگوییم کدام محصول بهترین است و باید آن را خریداری کنید. واقعیت این است که هر شخصی با توجه به موارد و عوامل مختلف دست به خرید می‌زند. شاید کالایی که برای یک خریدار گران و گزاف است برای دیگری ارزان و مناسب باشد. یا هر کس نیازها و خواسته‌های خود را در خرید دارد. اما در کل، بررسی ویژگی‌های هر محصولی می‌تواند به محدود کردن فهرست کالاهای مختلف برای خرید مفید باشد. در جدول زیر هم ویژگی‌های شیردوش‌های دستی را به طور مختصر و مفید آورده‌ایم. نگاهی به آن می‌تواند در خرید شیردوش دستی کمک‌تان کند.

دسته‌بندی مطالب آموزشی
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اینستاگرام
ارسال رایگان

برای سفارش های بالای ۳.۵۵۰.۰۰۰ هزار تومان
 

برای آگاهی از کالاهای تخفیف خورده
عضو اینستاگرام علی کالا شوید

(در اینستاگرام"علی کالا"یا" Alikala.ir" را جستجو کنید)


برای دیدن کالاهای جدید اینجا بزنید

راه های اعتماد به هایپر سیسمونی علی کالا
حالا بخرید
* راهنمای خرید از علی کالا
close-link
سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت