بهترین روش گرفتن آروغ نوزاد

بازدید: 611 بازدید
پیشبند آروغ گیر نوزاد

این یک عادت همیشگی والدین است که آنقدر پشت کودک را ماساژ می‌دهند تا آروغ بزند. اما آیا واقعا آروغ زدن برای او ضروری است؟

چه زمان‌هایی کودک باید آروغ بزند؟
– اگر کودک پیش از این که شما به او غذا دهید، گریه کرد ممکن است دلیل‌اش هوای درون گلوی او باشد و گریه او به معنی درخواست کمک از شما است. بهتر است قبل از غذا دادن به او، کمک‌اش کنید تا آن را خارج کند.
– اگر شما با شیشه شیر به کودکتان شیر می‌دهید، احتمال این که کودک به درستی نتواند شیر را از بطری بمکد، زیاد است. در این شرایط او هوای بیشتری به گلو خود راه خواهد داد.
اگر یکی از شرایط بالا برای کودکتان اتفاق افتاد، به او در آروغ زدن کمک کنید.

پیشبند آروغ گیر نوزاد
پیشبند آروغ گیر نوزاد

چگونه بادگلوی کودکتان را بگیرید؟
هنگامی که می‌خواهید نوزادتان باد گلو بزند می‌توانید به آرامی به پشتِ او بزنید. نیازی نیست این کار را به شدت انجام دهید. ممکن است در طولِ این عمل کودکتان مقداری از غذا را به بیرون تُف کند و یا بادگلویِ خیس بزند؛ بنابراین برایِ جلوگیری از کثیف شدنِ لباسِ خود و یا نوزادتان یک حوله یا پیشبند را زیرِ چانه کودکتان بسته و یک حوله رویِ شانه خودتان نیز بیاندازید. می‌توانید موقعیت‌هایِ مختلفی را برایِ انجامِ این کار امتحان کنید تا خودتان و نوزادتان در آن راحت باشید. بسیاری از والدین ترجیح می‌دهند که یکی از این سه روش را امتحان کنند:
  –  صاف بنشینید و نوزادتان را مقابلِ قفسه سینه خود قرار دهید. چانه نوزادتان باید رویِ شانه شما قرار بگیرد و شما باید با یک دست نوزادتان را نگه دارید. با دستِ دیگر به آرامی و با ملایمت به پشتِ نوزادتان بزنید. همچنین می‌توانید در طیِ انجامِ این کار رویِ یک صندلیِ متحرک بنشینید و به آرامی به جلو و عقب حرکت کنید (این کار نیز می‌تواند کمک کننده باشد).
  –  کودک‌تان را به صورتِ نشسته در دامان‌تان و یا بر رویِ زانوانتان قرار دهید. با یک دست سر و سینه کودک را نگه دارید، به این شیوه که با انگشتانتان چانه کودک را بگیرید (و نه گلوی او را) و بقیه دستتان را رویِ سینه او قرار دهید و با دستِ دیگر به آرامی به پُشتِ کودک ضربه بزنید.
  –  نوزاد را از رویِ شکم بر رویِ را‌‌‌ن‌های‌تان بخوابانید. سرِ کودکتان را نگه دارید و اطمینان حاصل کنید که بالا‌تر از سطحِ بدنِ نوزاد و یا سینه او قرار دارد. با دستِ دیگر با ملایمت به پشتِ کودکتان ضربه بزنید.
اگر کودکتان حینِ غذا خوردن ناراحت به نظر می‌رسد، غذا دادن به او را متوقف کنید، بادگلوی او را بگیرید و سپس دوباره غذا دادن را ادامه بدهید. اگر با شیشه شیر به نوزادتان غذا می‌دهید به ازای هر ۶۰ تا ۹۰ میلی لیتر شیر بادگلویِ نوزادتان را بگیرید؛ و در صورتی که از سینه خودتان به نوزاد شیر می‌دهید، هنگامی تغییرِ شیر دهی از یک سینه به سینه دیگر بادگلویِ نوزادتان را بگیرید.
در صورتی که کودکتان مستعدِ نفخ است، بیش از اندازه غذا را به بیرون تُف می‌کند، به مشکلِ رفلاکسِ معده مبتلا است و یا در طولِ غذا خوردن بیش از اندازه ناراحت به نظر می‌رسد، به ازایِ هر ۳۰ میلی لیتری که از شیشه شیر و یا ۵ میلی لیتری که از سینه خود به او شیر می‌دهید، بادگلویش را بگیرید.در صورتی که کودکتان بادگلو نزد، موقعیتش را تغییر دهید و قبل از اینکه دوباره به او غذا بدهید، چند دقیقه دیگر نیز روشِ جدید را امتحان کنید. همیشه پس از پایانِ غذا خوردنِ نوزاد نیز بادگلوی او را بگیرید.
برای ۶ ماه اول، پس از غذا دادن، کودکتان را در یک موقعیتِ عمودی قرار داده و به مدتِ ۱۰ تا ۱۵ دقیقه (یا اگر کودکتان به رفلاکس معده مبتلاست به مدتِ بیشتر) در آن حالت نگه دارد تا از بازگشتِ شیر به سمتِ بالا جلوگیری نمایید. اما اگر گاهی کودکتان مقدارِ اندکی از غذا را به بیرون تُف کرد نگران نشوید. این موضوع بیشتر از اینکه برای نوزاد ناخوشایند باشد، برای شما ناخوشایند است.
گاهی اوقات ممکن است کودکتان به دلیلِ گاز معده از خواب بیدار شود. کافی است به سادگی او را بلند کنید و بادگلویش را بگیرید و دوباره به پشت بخوابانید. در حالی که کودکتان بزرگ‌تر می‌شود، ممکن است از این امر که او پس از هر وعده بادگلو نمی‌زند نگران شوید؛ اما باید بدانید این امر تنها به این معناست که کودکتان یاد گرفته است که بدونِ بلعیدنِ بیش از اندازه هوا غذا بخورد.
نوزادانی که دچارِ کولیک می‌شوند (۳ ساعت و یا بیشتر در روز گریه می‌کنند)، ممکن است حتی به دلیلِ دوره‌هایِ طولانی مدتِ گریه هوایِ بیشتری را نیز از این طریق ببلعند و همین امر بر شدتِ ناراحتی‌شان بیافزاید. ثابت نشده است که قطره‌های ضدِ گاز می‌توانند راهِ مؤثری برایِ درمانِ کولیک یا نفخ باشند، و حتی برخی از دارو‌های موجود می‌توانند خطرناک نیز باشند.

مهم‌ترین مطالب در این‌باره:
تغذیه نوزاد با شیر مادر و یا شیر خشک احتیاج به تجربه های زیادی دارد که عنوان آروغ زدن یک بخش ضروری و مهم از تغذیه نوزاد با شیر مادر و یا شیر خشک می باشد. گرفتن آروغ نوزاد در حین غذا دادن و بعد از آن باعث می‌شود بچه احساس راحتی داشته باشد. با وجود آنکه گرفتن آروغ نوزاد خیلی ساده به نظر می‌رسد اما تاثیر زیادی در شادابی کودک دارد.
در ادامه هر چه که باید در این مورد بدانید تشریح شده است.

چرا کودک آروغ می‌زند؟
وقتی که کودک غذا می‌خورد حباب‌های کوچک هوا در معده او جمع می‌شود. اینها باعث ناراحتی کودک می‌شوند. اما با گرفتن آروغ بچه به او کمک می‌کنید فضای بیشتری از شکم او آزاد شده و او بهتر می‌تواند غذا بخورد.
گرفتن آروغ نوزاد همچنین به او کمک می‌کند اگر:
-اغلب بعد از شیردهی کمی بالا می‌آورد؛
-دچار کولیک است؛
-رفلاکس دارد.
هیچ قانونی وجود دارد که طبق آن باید بعد از هر باز غذا دادن به کودک آروغ او را بگیرید بعضی از بچه‌ها زیاد و بعضی دیگر به ندرت آروغ می‌زنند.

آیا باد گلوی بچه‌هایی که شیر خشک می‌خورند بیشتر باید گرفته شود؟
هم کودکانی که شیر خشک می‌خورند و هم کودکانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند دچار نفخ معده می‌شوند. اما به طور کلی بچه‌هایی که شیر مادر می‌خورند کمتر به آروغ زدن نیاز دارند.
دلیل این موضوع آن است که در حین تغذیه از شیر مادر هوای کمتری وارد معده می‌شود. اما اگر شیر مادر زیاد است و در حین شیردهی از کنار لب کودک شروع به نشت کرده و یا می‌پاشد نیاز به گرفتن آروغ بیشتر می‌شود.
اگر به کودک شیر خشک یا شیر مادر دوشیده شده می‌دهید بهتر است از شیشه ضد کولیک استفاده کنید.
این نوع شیشه شیرها طوری طراحی شده‌اند که در حین شیر خوردن هوای کمتری وارد معده نوزاد شده و درنتیجه هوای محبوس شده و آروغ کمتر می‌شود. بعضی از والدین از این نوع شیشه‌ها رضایت دارند اما برای همه بچه‌ها جواب نمی‌دهد!
مطمئن شوید که سوراخ شیشه شیر مناسب سن او باشد. اگر سوراخ خیلی بزرگ باشد شیر بیشتر از میزانی که کودک می‌تواند قورت بدهد وارد دهان او شده و در نتیجه هوای بیشتری وارد معده می‌گردد.
چه بچه شیر خشک می‌خورد چه شیر مادر بهتر است در حین شیر دهی گاهی توقف کرده و بچه را بنشانید.

چه زمانی باید آروغ کودک را بگیریم؟
هر زمان که کودک نیاز دارد آروغ او را بگیرید. نیازی نیست وقتی بچه آرام است یا در حین شیردهی به خواب رفته او را بیدار کرده و آروغ او را بگیرید. اما اگر در حین شیر خوردن بچه به خود می‌پیچد یا اگر سر خود را کنار کشیده و گریه می‌کند، باید آروغ او را بگیرید.
یک زمان طلایی برای این کار زمانی است که می‌خواهید از پستان دیگر به او شیر بدهید یا در زمان شیر خشک دادن وقتی که کودک کمی استراحت می‌کند. همچین اگر بعد از شیر دهی اگر حس می‌کنید کودک می‌توانید آروغ او را بگیرید.

تا چند ماهگی آروغ نوزاد باید گرفته شود؟
کودک در حدود ۴ تا ۶ ماهگی معمولا دیگر به اندازه ای رشد کرده که نیازی نیست بعد از شیردهی آروغ او را بگیرید. او در این سن معمولا بهتر شیر را مکیده و هوای کمتری وارد معده خود می‌کند.

آروغ گرفتن نوزاد بر روی قفسه سینه یا شانه
نوزاد را مقابل قفسه سینه خود قرار داده تا چانه او روی شانه هایتان قرار بگیرد. نوزاد با یک دست نگه دارید و به آرامی و باملایمت همچون نوازش او را مالش دهید و به پشت او ضربه بزنید.
نوزاد را در بالای شانه نگه دارید. همین قدر که شانه تان با ملایمت و آرام بر شکم نوزاد فشار وارد کند بسیار کافی است. در این صورت یک فشار آرام و ملایم بر شکم او وارد آمده که او را وادار به آروغ زدن می کند.
با یک دست او را حمایت کنید و به آرامی و باملایمت همچون نوازش او را مالش دهید و به پشت او ضربه بزنید.
اگر روش دوم را به کار می گیرید، مطمئن شوید که کودکتان قادر است به راحتی نفس بکشد و خیلی دور از شانه نیفتاده باشد. یک نگاه زیر چشمی به آینه برای چک کردن محل قرار گرفتن مناسب سر می تواند مفید باشد.
چنانچه در هنگام انجام آن کودک کنترل بیشتری بر سر و گردن داشته باشد این روش نتیجه بهتری خواهد داشت.
قبل از به کارگیری هریک از حالات آروغ گرفتن، بر روی شانه تان (یا حتی قسمت پایینی پشت ) پارچه بگذارید تا در صورت تف کردن کودک لباس شما کثیف نشود.

نشستن روی دامان یا زانوها
کودک را به صورت نشسته روی زانو یا دامان تان قرار دهید. با یک دست بدن و با کف دست خود قفسه سینه او را نگه دارید بطوریکه انگشتان شما به آرامی و به ملایمت چانه و فک او را حمایت کند. (مطمئن شوید که با انگشتان خود گلوی کودک را نگرفته باشید.) کودک را کمی مایل به جلو قرار داده و با دست دیگر به آرامی و با ملایمت همچون نوازش او را مالش داده یا به پشت او بزنید.
قبل از به کارگیری این حالت از آروغ گرفتن، بر روی لباس کودک یا بر روی دامان خود یک تکه پارچه بگذارید تا در صورت هرگونه تف کردن پارچه کثیف شود.

دمر کردن نوزاد روی زانوها
نوزاد را به حالت دمر روی پا، عمود بر بدن خود بگذارید. چانه و فک او را با یک دست نگه دارید.
مطمئن شوید که سر کودک پایین تر از بقیه بدن او نباشد چون در این صورت خون به سر او هجوم نمی آورد. با دست دیگر به آرامی و با ملایمت همچون نوازش او را مالش داده یا به پشت او بزنید.
قبل از به کارگیری این حالت از آروغ گرفتن، بر روی لباس کودک یا بر روی دامان خود یک تکه پارچه بگذارید تا در صورت هرگونه تف کردن پارچه کثیف شود.

راههای دیگر گرفتن آروغ نوزاد چیست؟
اگر روش‌های قبلی جواب نداد راه‌های دیگری هم وجود دارد. یک راه مناسب، حمام گرم است. راه حل دیگر ماساژ شکم است. دستان خود را به صورت حلقوی و در جهت عقربه‌های ساعت روی شکم کودک حرکت دهید.
این کار به آرامش کودک کمک کرده و باعث خروج هوا از معده او می‌شود.

پیشبند آروغ گیر نوزاد کارترز طرح جوجه بسته سه عددی
پیشبند آروغ گیر نوزاد کارترز طرح جوجه بسته سه عددی

آروغ نزدن نوزاد، مشکلی هست؟

برای اینکه شیرخوار راحت آروغ بزند باید کمر او کاملا صاف باشد و گردنش تکیه گاه داشته باشد.

تغذیه یک نوزاد با شیر مادر و یا شیر خشک احتیاج به تجربه های زیادی دارد که عنوان آروغ زدن یک بخش ضروری و مهم از تغذیه نوزاد با شیر مادر و یا شیر خشک می باشد. راه های مختلفی برای اینکه این کار انجام شود وجود دارد. زمانی که نوزاد شیر می خورد به دلیل طبع سرد شیر ممکن است دچار نفخ و جمع شدن گاز در دستگاه گوارشی شود. گاهی این گازها از طریق روده جمع و همراه با مدفوع خارج می شود و گاهی نیز از طریق مری و دهان خارج می شود که در این صورت به آن آروغ می گویند.آروغ زدن نوزاد یک کار ضروری پس از هر بار تغذیه نوزاد با شیر مادر و یا شیر خشک است. هنگامی که نوزادان از شیر خشک و یا شیر مادر تغذیه می کنند، آن ها مقدار زیادی از هوا را هم همراه شیر می بلعند. بنابراین، اگر نوزاد شما آروغ کاملی نزند، حباب های هوا موجود در داخل شکم کوچک او می توانند نوزاد را ناراحت کرده و باعث دل پیچیدگی، افزایش آب دهان و شکم درد در او شوند. از این رو، آروغ زدن مکرر بین وعده های شیر خوردن و پس از هر بار تغذیه نوزاد شما با شیر مادر و یا شیر خشک بسیار مهم است. حتی زمانی که نوزاد شما درد شکم هم ندارد، آروغ زدن نوزاد ضروری است.

نکته کلی برخی نوزادان نیاز دارند به دفعات برای آروغ زدن تحریک شوند، برخی نیز خودبه‌خود آروغ می‌زنند و خیلی کم به کمک شما نیاز دارند. اگر کودک شما در حین شیر خوردن یا پس از آن بهانه‌گیر یا ناراحت شده، نشانۀ نیاز او به آروغ زدن است. همچنین می‌توانید زمانی که سینۀ خود را برای شیردهی عوض کنید.

فرق آروغ زدن نوزادان در هنگام تغذیه با شیر مادر و نوزادانی که با شیر خشک تغذیه می شوند
نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند، به طور معمول آروغ زدن آن ها لازم نیست ولی نوزادانی که با شیشه شیر خشک تغذیه می شوند، حتما باید بعد از تمام کردن شیر خود آروغ بزنند. نوزادان، در هنگام تغذیه با شیشه شیر، تمایل بیشتری دارند تا هوای زیادی را بمکند. شیشه شیر اجازه می دهد تا شیر سریع تر جریان پیدا کند، برای همین نیروهای مکش نوزادان با فاصله ی نزدیک به هم، به بلعیدن هوا بین هر قلوپ از شیرکمک می کند. در مورد نوزادانی که از تغذیه با شیر مادران خود بهره می برند، جریان جاری شدن شیر از سینه مادر کنترل شده است و در نتیجه، چنین نوزادانی با یک ریتم آهسته شیر را می مکند و این موضوع، راه را برای بلع مناسب و هماهنگی درتنفس آن ها هموار خواهد کرد.

چگونه به آروغ زدن نوزاد خود کمک کنیم؟
آروغ زدن نوزاد کار آسانی نیست. گاهی اوقات، تغذیه یک نوزاد می تواند یک تجربه ترسناک برای پدران و مادران جوان باشد. نگران نباشید؛ ما در این مقاله به شما کمک خواهیم کرد، تا اطلاعات بیشتری در این باره کسب نمایید. درس اول این است که هیچ وقت آروغ زدن نوزاد خود بعد از هر جلسه تغذیه با شیر مادر و یا شیر خشک را از یاد نبرید.
به طور کلی سه نوع روش آروغ زدن درنوزادان وجود دارد، و شما به عنوان یک پدر و مادر، می توانید با تجربه کردن، هر کدام از این روش ها را که برایتان راحت تر و در مورد فرزندتان موثر است، انتخاب کنید.
روش هایی که شما می توانید از آن ها برای آروغ زدن نوزاد خود کمک بگیرید:
۱. بنشینید و به آروغ زدن نوزاد خود کمک کنید:
با نشستن راست وگرفتن نوزادتان در مقابل قفسه سینه خود، چانه ی او را در حال استراحت بر روی شانه  خود قرار دهید. پشتیبانی از نوزاد را با یک دست انجام داده و با دست دیگر پشت معده ی او را مالش دهید. این کار حباب های هوایی را که در معده ی او به دام افتاده، ازبین می برد.
در روش دوم، که یکی دیگر از راه های خیلی آسان برای آروغ زدن نوزادان است، شما نوزاد خود را به صورت خوابیده در روی شانه خود بگذارید، به طوری که شکم او کمی با شانه های شما فشرده شود. سپس، با دست پشت او را به آرامی مالش دهید. با این کار، فشار ملایمی در معده ی او ایجاد شده و به آروغ زدن نوزاد کمک خواهد کرد.
اگر شما در حال تلاش کردن برای اروغ نوزادتان با روش دوم هستید، مطمئن شوید که نوزاد شما به راحتی قادر به نفس کشیدن است. بهتر است برای اعمال این روش، آروغ زدن را در حالی که در مقابل یک آینه نشسته اید انجام دهید تا حالت راحتی گردن و سر فرزند خود را بررسی کنید.
۲. آروغ زدن نوزاد روی پاهای مادر:
محل قرار دادن نوزاد خود را با دقت در روی پاهای خودتان بررسی نمایید و در حالی که قفسه سینه او را از زیر بغل هایش، با هر کدام ازدست های خودتان به آرامی و به صورت انبری نگه داشته اید، مطمئن شوید که دست خود را به گونه ای قرار داده باشید که هر دو دست شما مانند گهواره به عنوان حامی قفسه سینه او عمل کند. شما باید مراقب باشید که نه گلوی او، بلکه چانه کوچک او را بالا بیاورید و با دست دیگر خود به آرامی پشت او را مالش دهید تا حباب های وارد شده به معده نوزاد از بین برود.
این کار بسیار کمک خواهد کرد که گازهای معده فرزند شما برطرف شود، یک پارچه تمیز و یا یک سینه بند از پیش آماده شده را در روی پاهای خود به صورت آماده برای گرفتن هر گونه تف، آب دهان و یا شیر برگشتی نوزاد خود قرار دهید.
۳. آروغ زدن نوزاد رو به پایین:
اولین گام برای کمک به آروغ زدن نوزاد خود به این روش، نشستن مادر در شرایط راست بدنی به طوری که پاهای او در جلو بدن باشد، است. در این حال، نوزاد را مانند زمانی که نوزاد را تنبیه می کنند، به صورت عمود بر بدن خود نگه دارید، به گونه ای که سراسر بدن نوزاد را در مقابل روی خود قرار داده باشید. سعی کنید در حالی که از زیر فک و چانه نوزاد با یک دست خود حمایت می کنید، به آرامی با دست دیگر پشت او را مالش دهید.
در این حالت، مطمئن باشید که سر نوزاد شما پایین تر از بقیه بدن او قرار نگرفته باشد. همچنین، باید درجه-ی زاویه ی قرار گرفتن نوزاد حدود ۴۵ درجه باشد. در این روش که بیش از حد موثر است، شما باید یک پارچه تمیز را قبل از آروغ زدن نوزاد، روی پاهای خود بیاندازید و یا برای این که شیر بالا آمده و تف دهان نوزاد روی پاهای شما نریزد، از ظروف یک بار مصرف استفاده کنید.

دسته‌بندی مطالب آموزشی
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط
محصولات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اینستاگرام
ارسال رایگان

برای سفارش های بالای ۳.۵۵۰.۰۰۰ هزار تومان
 

برای آگاهی از کالاهای تخفیف خورده
عضو اینستاگرام علی کالا شوید

(در اینستاگرام"علی کالا"یا" Alikala.ir" را جستجو کنید)


برای دیدن کالاهای جدید اینجا بزنید

راه های اعتماد به هایپر سیسمونی علی کالا
حالا بخرید
* راهنمای خرید از علی کالا
close-link
سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت